Sluit menu
Typ uw vraag...
Recente reacties
    Contact Formulier

    Thanks, we'll be in touch soon.

    Sylvia Vaassen presenteert zich samen met haar collega’s tijdens het World Congress of Psychotherapy met een symposium: Psychotherapie met multi-stress families.

    Van 7 tot en met 9 juni werd in de Beurs van Berlage in Amsterdam het internationale congres psychotherapie georganiseerd door het IFP (International Federation of Psychotherapy) en de NVP (Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie) met als thema ‘stronger through diversity’. Diverse, soms concurrerende theoretische perspectieven in de psychotherapie werden naar voren gebracht, met de wens te komen tot integratie en tolerantie. Verschillende perspectieven op theorie, ontwikkeling en onderzoek, therapieën en klinische thema’s binnen de psychotherapie werden gedeeld in meer dan 50 symposia en workshops. Internationaal gerenommeerde sprekers zoals Les Greenberg, Marylene Cloitre en Pim Cuijpers, presenteerden the state of the art. De deelnemers van het congres, zo’n 1300 personen, kwamen van overal op de wereld vandaan. Sylvia Vaassen presenteerde er een symposium samen met haar collega’s Indra Boedjarath, Sascha Spaans en Roy Kerner.

    De bijzondere werkwijze van de Opvoedpoli is op 8 juni in een symposium uiteengezet. Aangezien op het congres veel sprekers de nadruk legden op wetenschappelijk onderzoek, was dit symposium een welkome afwisseling door de nadruk op de praktijk. In het symposium richtten de Opvoedpoli sprekers zich op de integrale aanpak van de Opvoedpoli met expliciete aandacht voor kind veiligheid, timing voor psychotherapie en het belang van de therapeutische alliantie. De nadruk lag op multi-stress familiesystemen. De biologische indicatoren voor multi-stress werden uiteengezet door de bevriende psychiater Cynthia Blanker.

    Sylvia Vaassen, orthopedagoog, cognitief gedragstherapeut en psychotherapeut i.o zoomde in haar lezing in op de werkalliantie. Ze begon te vertellen dat vaak een kind aangemeld wordt als de ‘geïdentificeerde patiënt’ met internaliserende of externaliserende problemen, terwijl de kern van het probleem elders in de familie ligt. Niet zelden gaat het om een KOPP-kind. Ouderlijke geestesziekten vormen vaak een bedreiging voor de ontwikkeling van een kind. Sylvia Vaassen lichtte toe aan de hand van een multi-fase behandeling in een casus: hoe er blijvend geïnvesteerd dient te worden in de werkalliantie om tot positieve resultaten te komen. Ze illustreerde dit met mooie schema’s. Ze bracht naar voren hoe vanaf het begin luisteren en aandacht geven cruciaal zijn om vertrouwen te winnen en een werkrelatie te bestendigen. En dat blijvend investeren contact maken en die behouden onontbeerlijk zijn, ondanks mogelijke no-shows, vaak nog voor de intake zelfs. Dit proces benoemde zij als fase 0 van de therapie: ‘zo simpel, maar moeilijk tegelijkertijd’. De intensieve inzet en inspanning werd uitgelicht, die nodig is om therapie op maat aan te bieden aan de ouder, in afstemming met de kinder-therapeuten. Tevens besteedde Sylvia aandacht aan de noodzakelijke afstemming tussen de diverse hulpverleners om paralelprocessen te voorkomen.

    Sylvia Vaassen: The impact of parental stress regulation problems

    Often a child is referred to us as the ‘identified patient’ with internalizing or externalizing problems, while the core problem lies elsewhere in the family. Not seldom it concerns a COPMI (Child of Parents with a Mental Illness). Parental mental illnesses can form a threat for the development of a child. The impact upon the child’s risk of mental health depends on a combination of factors, like psychosocial adversity, the age of child, the nature of the mental illness the care burden on the child, family relationships, and the involvement of others in the child’s life. Nevertheless, the child is at a greater risk of experiencing behavioural, educational, social, developmental and psychological challenges. Then, parental issues have to be treated in order to enhance the mental health and safety of the child. This presentation elaborates on the impact of parental stress regulation problems linked to their mental health problems, like depression, complex trauma and personality disorder. Cases will be presented that shows the extensive endeavour that is needed to offer a tailored psychotherapy for the parent, in coloration with the children’s therapists. In these cases, establishing a therapeutic alliance, requires amongst others investing time and effort to create trust.

    plaatje syltekening

    Inquiry-Based Stress Reduction (IBSR) is de therapeutische toepassing van ‘The Work’ van Byron Katie. De kern ervan is stressreductie op basis van zelfonderzoek. Dit zelfonderzoek bestaat uit vier vragen en optionele subvragen, plus enkele zogenoemde ‘omkeringen’. Met behulp van deze vragen kan de cliënt geholpen worden om de koppeling tussen de situatie enerzijds en de subjectieve interpretatie anderzijds los te maken. Hierdoor ontstaat er ruimte voor andere interpretaties met als gevolg een minder stressvolle reactie op de situatie. Sinds de ontwikkeling van haar methode, die Byron Katie ‘The Work’ noemde, zijn haar boeken in vele talen en landen verschenen en hebben hun weg naar veel mensen gevonden. Ondanks deze aandacht en succes is er tot op heden nog geen handboek over haar methode verschenen. IBSR in de praktijk van Marieodiel van Rhijn en Esther Leuning is het eerste handboek over de methode van Byron Katie. Het boek biedt niet alleen een methodische en wetenschappelijke onderbouwing van de methode, maar laat ook zien wat de overeenkomsten en verschillen zijn met cognitieve gedragstherapie, dialectische gedragstherapie, EMDR, ACT en mindfulness. In overzichtelijke hoofdstukken worden de verschillende stappen van IBSR toegelicht en afgewisseld met praktijkvoorbeelden. Talloze casusbeschrijvingen in en tussen de hoofdstukken laten zien hoe buitengewoon krachtig en effectief deze methode is. IBSR in de praktijk is een toegankelijk en praktisch toepasbaar boek voor zowel psychologen, therapeuten als coaches. Het geeft een uitgebreid en uitputtend overzicht van de wijze waarop ‘The Work’ ingezet kan worden in psychotherapeutische settings, het bedrijfsleven en op andere levensgebieden. MarieOdiel van Rhijn is psycholoog, psychotherapeut, supervisor van de VGCt en certified facilitator van The Work. Zij geeft al jaren supervisie, leertherapie en bijscholingen in deze methode. Esther Leuning is kinder- en jeugdpsycholoog, cognitief gedragstherapeut, dialectisch gedragstherapeut, EMDR practitioner en participator van the School for The Work. IBSR in de praktijk is het 15e deel in de zeer succesvolle serie ‘In de praktijk’.

    In dit boek beschrijft Sylvia Vaassen een IBSR behandeling uit haar praktijksituatie aan de hand van casus Ashraf een jongeman met problemen met justitie, drugsgebruik en huiselijk geweld (blz 15-21).

    Mindfulness voor jongeren met AD(H)D en/of psychische klachten (aandachttraining)

     

    Heb je soms last van stress of gepieker? Heb je problemen om je aandacht bij taken te houden? Dan kan mindfulness training jou helpen.

    Mindfulness training is gebaseerd op een combinatie van Westerse kennis over stress en meditatietechnieken. Deze 8-weekse mindfulness training is toegespitst op jongeren. De training is eenmaal per week en duurt 1,5 uur per keer. Ouders worden tevens betrokken bij de training. Mindfulness training helpt de jongeren om hun concentratie te verbeteren en stressklachten te verminderen.


    Voor wie?

    De mindfulness training die bij de Opvoedpoli te Den Haag wordt gegeven is bedoeld voor jongeren tussen de 13 en 18 jaar, die soms last hebben van stress of zich moeilijk kunnen concentreren. Jongeren kunnen bijvoorbeeld stress ervaren bij toetsen of in nieuwe situaties. Zij kunnen geregeld last hebben van piekeren en slapen soms moeilijker in. Mindfulness helpt hen technieken aan te leren waardoor zij zich bewuster zijn van de stress en zich beter kunnen ontspannen. Daarnaast is de mindfulness training geschikt voor kinderen die snel afgeleid zijn (ADHD). Deze kinderen kunnen zich vaak moeilijk concentreren op taken thuis en op het schoolwerk. Mindfulness blijkt een positief effect te hebben op aandacht en helpt tevens kinderen minder snel impulsief en boos te reageren.


    Methode

    Mindfulness maakt gebruik van meditatie- en yoga technieken. Kinderen leren zich bewuster te worden van wat zij voelen in hun lichaam, hun emoties en gedachten. Doordat zij zich beter en sneller bewust worden van eigen stress, afleidbaarheid, woede etc., kunnen zij hier adequater op reageren. Door meditatie en yoga steeds meer toe te passen in het dagelijks leven, helpt dit de kinderen beter te ontspannen en aandachtiger te zijn. De kinderen krijgen een werkboek en CD als hulpmiddel om thuis te oefenen. Tevens ontvangen de ouders 2 sessies mindful parenting training. De oudertraining bestaat enerzijds uit psycho-educatie over de invloed van stress op de opvoeding en anderzijds uit oefeningen in aandachtig ouderschap, bestaande uit mediatie- en yogaoefeningen.

    Meer lezen over onderzoek naar deze training? lees GGZnieuws of  Meditatie of medicatie?

    Aantal sessies: 9 (de training kan ook individueel aangeboden worden of samen met het gezin)
    Doelgroep: jongeren met de diagnose AD(H)D, aandachtsproblemen of andere psychische klachten en hun ouders
    Aantal deelnemers: 6-8 pubers en hun ouders
    Tijdstip: 17:00 – 18.30 uur
    Dag: maandag (groep start februari bij voldoende aanmeldingen)

    Kosten: afhankelijk van leeftijd, wel of geen diagnose en/of zorgverzekeraar (kosten particulier 400 euro)

    Hoofdtrainer: Sylvia Vaassen (gecertificeerd MBCT trainer en Mindfulness voor kinderen, jongeren met ADHD/ ASS en mindfulouderschap – UVA)
    Inclusief: werkboek voor puber en ouders

    Aanmelden en verwijzing

    Heb je vragen of wil je je aanmelden? dan kun je bellen naar De Opvoedpoli Den Haag 070- 388 31 20 of direct een mail te sturen naar sylvia.vaassen@opvoedpoli.nl of je stuurt een mail via contact.

     

     

     

     

    Een goede mix van werknemers maakt een krachtige ondernemer. In dit filmpje wordt goed uitgelegd wat er nodig is om je onderneming succesvol te maken met de ‘oude generatie werknemers’ en de ‘nieuwe generatie werknemers’, de zogenoemde werknemer 2.0
    Eigenaarschap, collectieve ambitie, ondernemerschap, resultaten behalen

    videofragment bekijken

    Bekijk hier een presentatie van Leen zevenbergen over het nut van een blije werknemer

    kijk dit filmpje over engagement van werknemers

    Meditatie op school, betere prestatie, orde en rust

    Dankzij de kracht van meditatie is de rust teruggekeerd op scholen in één van de armste en gewelddadigste wijken van San Francisco in Californië. Op vier scholen werd vier jaar geleden een meditatieprogramma geïntroduceerd. Het resultaat? Orde en rust, leerlingen komen vaker opdagen en presteren bovendien beter.

    Lees meer

    Mijn complimenten voor deze twee bedrijven! Beiden plaatsten onlangs een vacature voor Chief Happiness!

    Vacature bij Creativeskills:
    Lees de vacature hier

    Vacature bij Agilis:
    lees de vacature hier

    Appreciative Inquiry (waarderend onderzoeken) staat voor een positieve kijk op verandering in organisaties.

    In december 2013 is het Handboek Appreciative Inquiry verschenen. Dit boek is een totaal herziene uitgaven van het succesvolle boek Waarderend Organiseren. Het geeft een actueel beeld van AI en de ontwikkelingen ervan in de Nederlandse en Belgische praktijk. Er wordt een duidelijke uitleg gegeven over hoe interventies, geïnitieerd vanuit kracht, organisaties in deze turbulente tijden kunnen helpen succesvol te zijn. Alle auteurs tonen een levendige en actuele schets van de positieve effecten die door Appreciative Inquiry gerealiseerd worden. AI leidt tot duurzame veranderingen die gekenmerkt worden door betrokkenheid en succes.

    Meer weten over appreciative inquiry? kijk hier naar een interview met David Cooperrider

    Site: Monkey Republic